Vírusové ochorenie COVID-19 sa z hrozby vyvinulo na skutočné a súčasné nebezpečenstvo nielen pre spotrebiteľov ale i firmy.
Globálna a nepredvídateľná povaha tejto pandémie znamená, že si spoločnosti v oblasti spotrebiteľských výrobkov nemôžu dovoliť sedieť a čakať. Je na čase rýchlo reagovať na tento bezprecedentný šok pre podnikanie. Odporúčame plánovanie a reakciu v troch kľúčových fázach podľa stavu na vašom trhu.
Fáza 1. Vírus je prítomný, ale ešte nenakazil veľa ľudí. Aj keď je každodenný život väčšinou normálny, spotrebitelia sa začínajú zásobovať základnými potrebami a znižujú výdavky. Vo väčšine krajín EU je fáza 1 v plnom prúde. Spoločnosti pôsobiace v základných spotrebiteľských kategóriách, musia rýchlo reagovať na prudký nárast dopytu. Zatiaľ čo spoločnosti, ktoré majú obchodný model v menej žiadaných segmentoch musia čeliť slabšiemu dopytu a prispôsobiť sa. Toto je čas, aby sa urýchlene pripravili plány pred možným prechodom do ďalšej fázy.
Fáza 2. Vírus sa na trhu rozšíril (alebo na trhy, z ktorých tovar pochádza), pričom vlády prijímajú reštriktívne opatrenia, ako sú karantény, zatváranie škôl a verejných priestranstiev a rôzne obmedzenia. Tieto kroky vedú k nedostatku pracovných síl a značnému narušeniu ponuky a dopytu, ako aj k prevádzkovým a logistickým tokom. Toto je súčasná realita.
Fáza 3. Obnova po ... - situácia sa postupne vracia k novému normálu. Konkurenčné pozície a vzťahy s maloobchodnými zákazníkmi sa mohli výrazne zmeniť, spolu s posunom spotrebiteľského správania, rozpočtami a skladbou nákupov.
Nasledujúci kontrolný zoznam odporúčame ako spôsob, ako pomôcť zostaviť viacfázovú reakciu v krátkom čase.
1. Pri prispôsobovaní sa dopytu zostaňte v kontakte so zákazníkmi
• V dôležitých kanáloch sprístupnite správcom svojho účtu spontánne rozhovory so zákazníkmi v reálnom čase. Zákazníci očakávajú novú úroveň komunikácie s väčšou frekvenciou.
• S logistickým tímom sa zamyslite nad alternatívnymi mechanizmami doručovania v postihnutých oblastiach. Dohodnite sa s výrobným tímom na výrobe väčších šarží konkrétnych produktov s cieľom zvýšiť jeho dostupnosť.
• Urýchlite maloobchodný predaj online. Kategórie pohybujúce sa online počas prepuknutia nákazy sa pravdepodobne budú dlhodobo pohybovať a kolísať. To znamená posun smerom k veľkostiam balenia, ktoré sú vhodné na predaj online. Pre niektoré značky to bude bod obratu, ktorý im umožní plné prijatie online kanálov. Iní pôjdu ešte o krok ďalej a nasadia funkcie online predaja, automatickej logistiky, ERP a CRM.
• V rámci internetového maloobchodu sledujte predajcov tretích strán, ktorí môžu ťažiť zo zdravotných kríz tým, že znova predajú váš tovar za nadhodnotené ceny. Využite svoje pevné vzťahy so zákazníkmi, aby ste čo najrýchlejšie obmedzili takéto stupňovanie ceny.
• V niektorých kategóriách sa zamerajte na väčšie typy balení alebo hromadný nákup, aby ste sa prispôsobili nákupným vzorcom.
• Kontrola cien a propagácie. Obnovte úrovne propagácie podľa kategórií tak, aby ste predišli zbytočným finančným nákladom. V prípade citlivých kategórií výrobkov, ako sú dezinfekčné prostriedky, zdravotnícke potreby a dezinfekcia na ruky, zvážte ukončenie propagačnej činnosti. (V niektorých krajinách sú ceny za tieto položky stanovené vládou, alebo podliehajú schvaľovaniu štátneho úradu pre kontrolu liečiv.)
• Zostaňte v úzkom kontakte s obchodnými partnermi a najmä veľkoobchodníkmi.
2. Prispôsobte svoje marketingové taktiky a správy
• Prispôsobte marketing tak, aby odrážali rýchle zmeny v spotrebiteľskom prostredí. Zamerajte svoje úsilie na online a digitálne médiá, na rozdiel od tradičnej reklamy a médií. Zredukujte osobné interakcie a udalosti. Sústreďte sa na marketingové aktivity, ktoré môžu byť menej tradičné, ale majú význam z dôvodu meniaceho sa správania spotrebiteľov - napríklad hry, vzdelávacie siete a kanály so zdravotníckou osvetou.
• Odhaľte marketingové výdavky a aktivity, ktoré nie sú prínosom pre vaše podnikanie. Pomôže to uvoľniť rozpočet na kľúčové činnosti a na krátkodobé zlepšenia hotovosti a prevádzkového kapitálu.
• Prispôsobte obsah a správy tak, aby boli aktuálne, relevantné a primerané v súvislosti s pandémiou. Podrobnejšie správy o zdraví a bezpečnosti - aj keď nepodnikáte v segmente - môžu spotrebiteľom signalizovať záväzok. Zrušte kampane, ktoré by sa mohli v súvislosti s krízou vyskytnúť ako hluché, alebo by mohli poškodiť dôveryhodnosť vašej značky.
• Buďte opatrní s výdavkami na online marketing a strážte úzku spoluprácu medzi marketingom, dodávateľským reťazcom a kľúčovými funkciami správy účtov tak, aby ste sa vyhli reklame s nízkym (alebo žiadnym) výkonom (plánujte a analyzujte na základe kľúčových ukazovateľov výkonnosti).
3. Cesta k uzdraveniu
• Vo čase šíriacej sa nákazy môže byť ťažké udržať krok so všetkými bezprostrednými výzvami, nieto udržať strednodobé a dlhodobé zameranie. Podnikatelia z oblasti spotrebiteľských výrobkov však vedia, že si nemôžu dovoliť stratiť zo zreteľa svoje širšie ciele a potrebujú naplánovať kroky pre prípadné zotavenie: odstavec fáza 3 článku.
4. Cez aké systémy teraz fungujeme vo Virtue? Alebo ide to aj bez osobnej interakcie na stretnutí.
Jedna z kľúčových vecí, prečo sa nám darí poskytovať online marketingové služby v dobe COVID-19, sú IT systémy.
• WORKPLACE od Facebooku používame pre spoluprácu skupín a zdieľanie nápadov. Vieme ľudí poprepájať do skupín podľa tímov, podľa tém, podľa projektov. Zdieľať novinky, požiadavky, nápady, vedomosti, dilemy, ankety, ... Vďaka čomu sa vie každý v sieti rozhodnúť rýchlejšie.
• ZOOM je pre mňa funkčná a spoľahlivá videokonferencia. Zdieľanie obrazovky, porady kľudne aj 20 osôb, či webináre. Jednoduché aj pre online vzdelávanie.
• TRELLO je nástroj na spoluprácu, ktorý vám poskytuje vizuálny prehľad o tom, na čom sa pracuje, kto na tom pracuje a ako ďaleko sa dostali. Celá správa projektu pod jednou strechou vrátane upozornení, otvorených / uzavretých úloh a omnoho viac.
5. Virtue nástroje
Všetky IT systémy bez našich nástrojov pre online by boli len čiastkovým riešením. Používame ich pre definovanie produktovej idey, výskum dát, UX koncepciu, roadmap, obsahovo redakčný prístup, obchodný model a jeho monetizáciu, previazanie na KPI, produktovú ideu, ciele produktu, technologickú koncepciu, stratégiu a komunikačnú stratégiu.
Marketingová stratégia – nástroj
Pozostáva z tvorby brand ideí, jedinečného pozicioningu a následného výstupu v podobe ekosystému komunikácie a toku užívateľov.
Charakter značky – nástroj
Vytvorenie a zadefinovanie jedinečných hodnôt, atribútov a DNA značky
Obchodný model – nástroj
Kľúčoví partneri, kľúčové aktivity, vzťahy so zákazníkmi, zákaznícke segmenty, kľúčové kanály, ...
Definovanie monetizačných pilierov riešenia – nástroj
Určuje konkrétne zdroje príjmov, odhaduje ich výšku a previazanie na KPI projektu. Tento obchodný model ide do detailov. Napríklad rieši prístupnú platformu na základe SEO kľúčových slov a potencionálnej návštevnosti Google. Informačnú architektúru, obsahovú stratégiu, SEO toky. Aktivačnú platformu založenú na podpore značky, komunikácie online / offline, SEO mimo stránky. Vizuál / Technológiu čiže UX/UI stratégiu a technologickú stratégiu ako sú požiadavky na server, meta, URL, LinkTitle, CMS a prepojenie ERP, skladov, účtovníctva, CRM, ... + obchodnú platformu ako dipslay banery, PPC, topovanie inzerátov, registrácia do katalógov firiem.
ROI – nástroj
Používame na výpočet návratnosti investície. Všetko v jednej faktickej tabuľke.
Road map – nástroj
Vytvára kompletnú mapu vývoja produktu a vizualizuje všetky súčasti produktu, ktoré je potrebné vyvíjať v určitej postupnosti a konkrétnom čase, aby sa zaistila úspešnosť projektu.
Ekosystém – nástroj
Nastavuje tok užívateľov, ich interakcie a konverzie so súčasťami ekosystému.
Dizajn a AB testovanie – nástroj
Pre klientov vieme poskytnúť viac riešení, ktoré otestujeme a vyberieme najvýkonnejšiu alternatívu.
6. Súčasťou akčného plánu, ktorý tvorí platformu pre celý projekt je implementácia.
Bez ohľadu na to, či tvoríme nový dizajn webových stránok alebo vyvíjame platformu elektronického obchodu na dosiahnutie výsledkov vždy používame užívateľsky orientovaný a kreatívny prístup.
Vývoj a tvorba webových stránok
Vývoj a tvorba elektronického obchodu
Tvorba banerov a správa on-line komunikácie
Online marketing a SEO
Správa sociálnych médií
Emailová automatizácia ActiveCampaign
Newsletter
Tvorba značky a identity
Video produkcia
Tlač a grafický dizajn
Dizajn pre maloobchod
Ak ste väčšia ale aj menšia firma môžete mať za dostupné náklady balík nástrojov a know-how pre plnohodnotnú spoluprácu na diaľku. Každý krok budete mať plne pod kontrolou.
Neváhajte nás kontaktovať radi si s Vami dáme chat.